Kansantaru paimenpojasta ja kutojatytöstä
Juhlan taustalla on vanha kiinalainen kansantaru, "paimenpoika ja kutojatyttö", joka perustuu tähtitaivaan tiettyihin tähtiin. Tarinasta on lukuisia variaatioita, mutta yleisin versio menee näin:
Taivaan kuninkaalla (jumalolento tai universumi itse) oli kaunis tytär nimeltään Orihime. Joka päivä Orihime kutoi todella kauniita kankaita Amano-joen (Linnunrata) rannalla. Orihime oli kuitenkin suruissaan, sillä raskaan työnsä vuoksi hän ei voinut tavata ketään ikäistään nuorta miestä ja rakastua. Isä ymmärsi tytärtään ja järjesti tälle tapaamisen Hikoboshi-nimisen paimenpojan kanssa, joka asui joen toisella puolella ja paimensi lehmiä. Nuoret rakastuivat toisiinsa ja menivät heti naimisiin.
Mutta naimisiin päästyään Orihime laiminlöi tyystin työnsä eikä enää kutonut kankaita. Hikoboshi myös laiminlöi työnsä paimenena, lehmät pääsivät karkuun ja hajaantuivat pitkin taivaan maita. Vihaisena kuningas erotti rakastavaiset jälleen eri puolille jokea ja kielsi heitä tapaamasta. Itkuisena Orihime aneli isältään että hän saisi tavata Hikoboshin uudelleen. Isän kävi tytärtään sääliksi ja hän lupasi, että kunhan tytär tekee työnsä, hän saisi nähdä sulhonsa seitsemännen kuun seitsemäntenä päivänä. Mutta kun tuo päivä koitti, he eivät voineetkaan tavata sillä Amanon (Linnunradan) yli ei mennyt siltaa. Orihime itki niin kovasti, että parvi harakoita kiinnitti huomionsa häneen ja lupasivat muodostaa rakastavaisille sillan siivillään (tähtisumu). Ja niin Orihime ja Hikoboshi saivat jälleen tavata toisensa.
Kansantaru juontuu tähtitaivaalta: Orihime ja Hikoboshi ovat Vega ja Altair, jotka löytyvät Lyyran ja Kotkan tähtikuvioista. Amano-joki on Linnunrata. Taivaan kuningas on yleisesti kaiken hallitsija, jumalolento tai universumi itse.
Tarinasta on valtavan monta versiota, joiden yksityiskohdat vaihtelevat. Kuningas saattaa olla kuningatar. Hikoboshi saattaa olla maanpäällinen mies ja Orihime taivaan prinsessa. Joissain versioissa rakastavaisilla on myös lapsia (jotka ovat läheisiä tähtiä). Pilvien sanotaan olevan Orihimen kutomia kauniita, ainutlaatuisia kankaita. Ylläolevassa maalauksessa Hikoboshilla on mukanaan härkä, joka oli auttanut häntä pääsemään taivaalle etsimään Orihimeä.
Toiveiden kirjoittaminen
Koska tarun rakastavaisten toive toteutuu aina tuona päivänä, sen on ajateltu olevan otollista aikaa toivomuksille/rukouksille. Tanabatan muinaiskiinalainen nimitys on alkuaan tarkoittanut "taitojen pyytämisen juhlaa" ja kuten kansantarusta voi päätellä, suuressa osassa sitä on kutomistaito. Perinteisesti on toivottu siis itselle tai läheisille edistystä tai paremmaksi tulemista jossain asiassa, mutta loppujen lopuksi toiveet voivat olla mitä vain. Toivomukset kirjoitetaan pystysuuntaisella kirjoituksella kortille tai paperinpalalle ja ripustetaan bambusta tehdyn toivomuspuun oksille. Samassa bambussa voi riippua sadoittain näitä toivelappuja eli tanzakuja. Tämän jälkeen traditiot vaihtelevat, mutta yleiset tavat ovat joko toivomuspuun lähettäminen alas jokea tai puun polttaminen keskiyöllä.
Sanotaan, että jos Tanabatan aikaan sataa, se tarkoittaa että harakat eivät syystä tai toisesta ole kyenneet muodostamaan tarpeeksi turvallista siltaa ja tapaaminen on epäonnistunut. Yhden version mukaan sade on Orihimen ja Hikoboshin kyyneliä, kun he itkevät epäonneaan. Toisen version mukaan sade on joen tulvimista. Joka tapauksessa rakastavaisten tapaamistoive ei ole toteutunut, mikä on huono enne muillekin toivomuksille. Siksi Tanabatan aikaan halutaan olevan aina hyvä sää. Silti toivomukset jätetään huonollakin säällä, koska onhan mahdollista että taivaan kuningas kuitenkin muistaa hyvällä.
Tanabata Sendaissa
Tanabataa on juhlittu Sendaissa 1600-luvulta alkaen ja siitä kasvoi hiljalleen aina vain suurempi juhla. Sendaissa toiveita ei välttämättä kirjoiteta toivomuspuihin, vaan niistä tehdään koristeita jättikokoisten ornamenttipallojen jatkeeksi, jolloin niistä tulee eräänlaisia kauniita ja värikkäitä tuulipusseja. 1800-luvun lopulla suosio alkoi hiipua, kadoten 1920-luvun hirvittävässä talouslamassa lähes kokonaan, kunnes vapaaehtoiset päättivät elvyttää sen 1928. Toinen maailmansota toi vielä uuden iskun juhlalle; etenkin sodan loppuvuosina 1943-45 juhlakoristeita ei juuri edes näkynyt. Perinne elvytettiin jälleen 1946, jolloin ostoskadulla näkyi jo 52 koristeltua tuulipussia. Vaan arvatkaa mitä: seuraavana vuonna tapahtui ratkaiseva käänne, kun itse keisari Hirohito vieraili Sendaissa 1947 juhlan aikaan ja kaupunkilaiset tervehtivät häntä peräti viidellätuhannella tuulipussilla! Tuon tapauksen jälkeen Tanabatasta on tullut Sendaissa poikkeuksellisen suuri juhla ja se vetää turisteja niin muualta Japanista kuin ulkomailtakin. Ostoskatu Ichibancho on täynnään isoja, kauniita tuulipusseja.
Sendaissa tanzaku-korttien ohella toivomuksia voidaan kirjoittaa origamipaperille ja niistä voidaan taitella tai askarrella mitä vain. Perinteisesti paperista askarrellaan jokin tietty koriste sen mukaan mihin kategoriaan kirjoitettu toive liittyy. Koristeita on seitsemän kategoriaa:
Kortti (tanzaku): yleiset toiveet, hyvän tulevaisuuden toiveet, kiitokset
Kurki (orizuru): pitkän iän toiveet
Kukkaro (kinchaku): liikeasiat, talous
Verkko (toami): kalaonnea ja runsaita saaliita
Pitkä nauha tai tuulisukka (fukinagashi): kutomistaitoja
Paperikimono (kamigoromo): terveys, suojelu sairauksilta ja tuhoilta, ompelutaitoja
Roskapussi (kuzukago): siisteys, puhtaus, kierrätys, taloudellisuus. Tähän voidaan käyttää muista koristeista jääneitä paperijätteitä!
Kuitenkaan mitään rajoitteita ei ole, joten em. seitsemän kategorian lisäksi näkee kaikenlaisia muitakin paperikoristeita.
Luonnollisesti minäkin kävin kaupungilla katsomassa Tanabataa. Tässä päivän kuvasatoa:
Tässä on tavallisia tanzaku-kortteja. |
Ylhäällä näkyvät ornamenttipallot, joihin on kiinnitetty taso, josta paperinauhat laskeutuvat. |
Paperikukkia. |
Toivomuspuita, joiden oksille on ripustettu tanzaku-kortteja. |
Sarjakuvahahmoja. |
Koristeita on ostoskadun ulkopuolellakin vaikka kuinka. |
Myös yritykset mainostavat itseään tuulipusseilla. |
Ostoskadulla on paljon ihmisiä. Tuulipussien paperinauhat laskeutuvat niin alas, että ihmiset kulkevat niiden läpi - mikä on tarkoituskin. |
Myös kauppojen edustoilla on koristeluita. |
Myös urheiluseurat ovat mukana. Tässä kuuluisan baseball-joukkueen Rakuten Eaglesin tuulipussi. |
Paperikurkia. |
Pitkin katuja oli vieri vieressä torikojuja. |
Ulkomaan Gaijin
Olipa mielenkiintoista luettavaa tuo juhla ja sen historia. Suomessakin on omat kansantarustot, joita muistetaan eri tavoin. Origami-askartelu taitaakin olla peräisin Japanista, hienoja teemoja niissä taitteluissa, kuten kurki. Värikkäät juhlat!
VastaaPoistaTodella mielenkiintoinen ja hyvä kirjoitus,kiitos.
VastaaPoistaKaunis tarina rakastavaisista... Kauniita koristeita, tuulipusseja. Noi paperikukat ovat kyllä parhaita. Tanabata- juhlien aikaan Japaniin! Nyt on värkättävä muutama lottokuponki :)
VastaaPoistaUpeita kuvia. Ja tuo väriloisto. Japaniin täytyy päästä.
VastaaPoista